De Cime de la Bonette is zo’n klim die op veel lijstjes staat. En terecht. Met een hoogte van 2802 meter is dit een echte bucketlist-klim voor iedereen die van hoogtemeters houdt. De omgeving is indrukwekkend, het landschap verandert voortdurend en de hoogte maakt het tot een unieke ervaring. Maar is dit nou echt de hoogste col van de Alpen? En wat is precies het verschil tussen de col en de cime? We leggen het uit.
De klassieke klim begint in Jausiers, aan de noordkant van de berg. In het begin fiets je door glooiende alpenweides. De weg slingert omhoog: soms steil, soms vriendelijker, maar vlak wordt het nooit. Je passeert een dorpje, en de begroeiing wordt steeds schaarser.
Na een kilometer of tien verandert het landschap drastisch. Je rijdt een smalle kloof in, waar de weg zich tussen steile rotswanden wringt. Daarna opent het dal zich en fiets je over uitgestrekte bergweides. Het uitzicht wordt weidser en de kans is groot dat je marmotten langs de weg ziet wegschieten.

De laatste kilometers brengen je echt het hooggebergte in. De begroeiing verdwijnt volledig, de lucht wordt ijl, en de bergen voelen ineens een stuk imposanter. Begin deze klim dus rustig: het laatste stuk is niet per se steiler, maar de ijle lucht maakt het zwaarder. Bij de Col de la Bonette, op 2715 meter, zou je denken dat je er bent. Maar dat is nog niet helemaal waar…
De termen worden vaak door elkaar gebruikt, maar er is een duidelijk verschil. De Col de la Bonette is de officiële col, het zadelpunt tussen twee toppen, op 2715 meter hoogte.
Bovenop deze col begint nog een lus van 2 kilometer: een geasfalteerde weg die om de top heen draait en eindigt op het hoogste punt: de Cime de la Bonette, op 2802 meter. Deze lus is aangelegd om van de Bonette de hoogste doorgaande geasfalteerde weg van Europa te maken. De Cime zelf is dus géén col in geografische zin, maar wel een indrukwekkend eindpunt van de klim. En die laatste 2 kilometer zijn niet mals: een lang stuk tegen de 12% voelt hier, op bijna 2800 meter hoogte, als een muur. Die ga je zeker voelen.
Strikt genomen: nee. Die eer gaat naar de Col de l’Iseran, met 2764 meter de hoogste echte col van de Alpen én van Europa. De Col de la Bonette komt met 2715 meter nét iets lager uit.
De verwarring ontstaat doordat de weg bij de Cime de la Bonette doorloopt tot 2802 meter. Daarmee is het wel de hoogste doorgaande geasfalteerde weg van Europa. Andere hogere wegen, zoals die naar de Ötztaler Gletscherstraße (2830 m) of Pico del Veleta (3394 m) in Spanje, zijn óf doodlopend óf van twijfelachtige asfaltkwaliteit.