De Mont-Blanctunnel wordt van 1 september tot en met 12 december 2025 volledig afgesloten voor verkeer. Dat maakte de ATMB (Autoroutes et Tunnel du Mont-Blanc) deze week bekend. Tijdens deze periode vindt een tweede proefproject plaats ter voorbereiding op de grootschalige renovatie van de tunnelboog, die zestig jaar oud is. Gedurende vijftien weken is de verbinding tussen Frankrijk en Italië in beide richtingen dicht. Volgens ATMB is de herfst gekozen omdat dit seizoen het minst ingrijpend is voor het toerisme. De planning is afgestemd met de Franse autoriteiten in Haute-Savoie en de Italiaanse regio Valle d’Aosta.
De Mont-Blanctunnel wordt intensief gebruikt: gemiddeld passeren er dagelijks 3.600 personenauto’s en 1.700 vrachtwagens, met pieken tot meer dan 6.000 auto’s in augustus. Volgens ATMB zal ongeveer 90% van de vrachtwagens tijdens de sluiting uitwijken naar de Fréjustunnel in Savoie. Personenauto’s zullen zich verspreiden over verschillende alternatieve routes, zoals de Grand-Saint-Bernard, de Fréjus en diverse Alpenpassen. Kijk hier voor meer info.
Een eerste testproject vond al plaats in de herfst van 2024. Deze proefwerkzaamheden zijn bedoeld om de meest geschikte werkwijze te bepalen voor de komende renovatie. Samen vertegenwoordigen de testfasen van 2024 en 2025 een
Hoewel er op dit moment nog geen concrete planning bekend is, is het wel te verwachten dat de tunnel in de komende jaren opnieuw (en mogelijk voor langere tijd) volledig zal worden afgesloten voor de daadwerkelijke renovatie. Hier kun je ten alle tijden de sluitingen van de tunnel bijhouden.