Geen verkeerschaos op Brenner verwacht ondanks bouwwerkzaamheden aan brug

Roelop 08 juni 2025
Luegbrücke. Foto: asfinag.at

De Oostenrijkse snelwegbeheerder ASFINAG is vol vertrouwen dat het verkeer over de de Brennerautobahn (A13) ook tijdens piekdagen deze zomer vlot zal verlopen. Hoewel er door bouwwerkzaamheden aan de Luegbrücke verkeershinder wordt verwacht, lijkt een echte chaos uitgesloten. Dat heeft ASFINAG bekendgemaakt tijdens een persmoment op de parkeerplaats bij Nösslach, nabij een van de twee controlepunten rond de brug.

Brug moet vervangen worden

De aanleiding voor een aangepaste verkeersgeleiding is de renovatie van de Luegbrücke, een onmisbare schakel op de route richting Italië. Sinds 1 januari 2025 mag er nog maar één strook per rijrichting gebruikt worden om de belasting van het verouderde brugdek te beperken. Toch wordt er op 180 dagen per jaar – waaronder alle drukke zomerweekenden en feestdagen – het gebruik van twee rijstroken tijdelijk toegestaan om de verkeersstroom op gang te houden.

Slim verkeersmanagement voorkomt chaos

Het verkeersplan rond de brug is bijzonder gedetailleerd. In normale omstandigheden wordt al het verkeer over de linker rijstrook geleid, zodat het gewicht van de voertuigen gecentreerd wordt en de brug aan de zijkanten minder belast wordt. Tijdens piekdagen met tweebaansverkeer moeten vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton verplicht gebruikmaken van de linker rijstrook; op de rechterstrook mogen dan alleen auto’s en motoren rijden.

Vrachtwagens worden daarbij nauwlettend gecontroleerd. Ingebouwde weegsystemen in het asfalt controleren automatisch het gewicht van elk passerend voertuig. Als een vrachtwagen ten onrechte op de rechterstrook rijdt, wordt deze direct uit het verkeer gehaald en op een nabijgelegen parkeerplaats door de politie gecontroleerd. Bij overtredingen volgen er sancties. Ook wordt er gecontroleerd of vrachtwagens het maximale toegestane gewicht van 44 ton respecteren.

Zo ziet de verkeersregulering eruit:

Goede resultaten tijdens eerdere piekdagen

ASFINAG kijkt positief terug op de eerste maanden dat dit systeem operationeel is. Tijdens drukke weekenden zoals Pasen en Hemelvaart bleven de files beperkt tot normale proporties. Van verkeerschaos was geen sprake. Ook is er geen uitwijkgedrag geconstateerd naar alternatieve routes, het verkeer blijft grotendeels trouw aan de Brennerroute.”

Dagelijks worden gemiddeld zo’n 40 vrachtwagens uit het verkeer gehaald vanwege overtredingen, een relatief klein aantal gezien het totaal aantal voertuigen dat de brug passeert. Ook de communicatie met vrachtwagenchauffeurs verloopt goed: de regels zijn inmiddels goed ingeburgerd.

Bouwproject van ongekende omvang

De achtergrond van deze ingrepen is de volledige vernieuwing van de Luegbrücke. Het huidige brugdeel wordt stapsgewijs vervangen, waarbij ASFINAG inzet op afronding tegen eind 2027. Pas daarna kan het verkeer in beide richtingen weer op de normale manier rijden. De volledige renovatie – inclusief het brugdeel aan de bergzijde – zal naar verwachting tot 2030 duren.

De schaal van de werken is indrukwekkend. Voor het project worden onder meer 62.000 kubieke meter beton, 10.000 ton wapening en 9.500 ton staal verwerkt. In totaal wordt 64.000 vierkante meter nieuw asfalt aangelegd. De investering bedraagt maar liefst 380 miljoen euro.

Kalender

Op deze kalender zie je wanneer er precies een of twee rijstroken per richting beschikbaar zijn:

Gerelateerde artikelen

Edoop 24 april 2025 · 1 reactie
Jubilerende Großglockner Hochalpenstraße extra vroeg geopend
nieuws
Edoop 14 april 2025
Lawinegevoelige Plöckenpas na anderhalf jaar weer open
nieuws
Roelop 02 september 2024
Reschenpas langdurig afgesloten
Roel
vertoeft graag in de bergen en houdt van bergwandelen, wielrennen en de natuur van de Alpen.

Reageren